دکوراسیون و کاغذ دیواری آرکس

دکوراسیون و کاغذ دیواری آرکس

پخش و اهدای نمایندگی کاغذ دیواری- طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی
دکوراسیون و کاغذ دیواری آرکس

دکوراسیون و کاغذ دیواری آرکس

پخش و اهدای نمایندگی کاغذ دیواری- طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی

ترکیب کاغذدیواری و رنگ

ترکیب کاغذ دیواری و رنگ در دکوراسیون

 

یک ترکیب متداول در دکور دیوارها این است که روی یک یا چند دیوار کاغذ دیواری نصب می شود و سایر دیوارها رنگ معمولی دارد. این ترکیب با اینکه به اندازه دکوراسیون تمام کاغذ دیواری زیبا نیست، اما کمی از نظر هزینه به صرفه تر است. البته هزینه آن بستگی به این دارد که کاغذ دیواری و رنگ را با چه کیفیتی انتخاب می کنید. در این مقاله به مزایا و معایب ترکیب کاغذ دیواری و رنگ در دکوراسیون می پردازیم.

 

رنگ یا کاغذ دیواری

در مقاله "رنگ بهتر است یا کاغذ دیواری"، درباره مزایای کاغذ دیواری نسبت به رنگ دیوار صحبت شد. در واقع دلیل محبوبیت کاغذ دیواری و تنوع زیادی که در آن بوجود آمده است، نیز همین ویژگی های مثبتی است که نسبت به رنگ دیوار دارد. کاغذ دیواری دوامی به مراتب بیش از رنگ دارد، دوده و چرک جذب نمی کند (اگر با کیفیت باشد)، قابل شستشو با آب و مواد شوینده است، مثل رنگ نمیریزد و نمونه های مرغوب آن پاره نیز نمی شود، نصب آن تمیز و بدون بو است و بیش از یک روز طول نمی کشد. از طرفی تنوع رنگ و طرح کاغذ دیواری حتی اگر کاغذدیواری ساده باشد، با رنگ قابل مقایسه نیست. کاغذ دیوار های ساده در خود انواع مختلف بافت را دارند، بعضا متالیک یا اکلیل دار هستند و در نور می درخشند و رنگ های آنها تنوعی بی نظیر دارد. تمام این مزایا به علاوه پیشرفت صنعت دکوراسیون و معماری داخلی به طور کلی باعث افزایش محبوبیت کاغذ دیواری نسبت به رنگ شده است.

 

دکوراسیون با رنگ:

رنگ و دکوراسیون image   رنگ و دکوراسیون image

 

 دکوراسیون با کاغذ دیواری:

image کاغذ دیواری

 

image کاغذ دیواری

 

مقایسه قیمت کاغذ دیواری و رنگ

همانطور که در مقاله "قیمت کاغذ دیواری" اشاره شد، قیمت کاغذ دیواری های مختلف بر حسب کیفیت و کشور سازنده با هم تفاوت دارد. در حال حاضر بعضی کاغذ دیواری های چینی که از نظر کیفیت بسیار ضعیف است و ضخامت آن مثل روزنامه بوده و به راحتی پاره می شود، قیمتی معادل بدترین انواع رنگ دارد. از طرفی کاغذ دیواری های اروپایی که برندهایی مثل Esprit و Roberto Cavalli  تولید می کنند، بسیار گران قیمت است. اگر می خواهید یک کاغذ دیواری با کیفیت عالی و قیمتی مناسب نصب کنید، قیمت آن تقریبا متری 4 هزار تومان بیشتر از رنگ با کیفیت عالی است. این اختلاف هزینه در یک سالن مثلا 30 متری (مساحت کف سالن)، 200 تا 250 هزار تومان می شود. به همین دلیل اگر این اختلاف هزینه برای شما قابل قبول است، نصب کاغذ دیواری در تمام دیوارهای فضا (بخصوص سالن پذیرایی) بسیار شیک تر و زیباتر از ترکیب کاغذ دیواری و رنگ خواهد شد.

 

استفاده از ترکیب رنگ و کاغذ دیواری

با اینکه گفته شد استفاده از کاغذدیواری طرح دار و ساده بسیار زیباتر از ترکیب کاغذ دیواری و رنگ است،  گاهی اوقات پیش می آید که افرادی خانه را رنگ کرده و سپس تصمیم به اجرای کاغذ دیواری می گیرند. یا می خواهند بعضی از دیوارهای منزل را با استفاده از کاغذ دیواری از فضای تمام رنگ مجزا کنند. در این مواقع تصمیم به ترکیب رنگ و کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی می گیرند. در این ترکیب بخصوص اگر در سالن یا لابی اجرا شود، یک یا دو دیوار را که دیوار های اصلی به حساب می آید و زیاد در دید قرار دارد، کاغذ دیواری نصب می کنند. به عنوان مثال دیوار پشت مبلمان در پذیرایی یا دیوار پشت تلویزیون برای نصب کاغذ دیواری پتانسیل بهتری دارد.

در این موارد رنگ زمینه کاغذ دیواری باید بسیار نزدیک به رنگ سایر دیوارها باشد تا بیشترین هارمونی را بوجود بیاورد. اما طرح کاغذ دیواری بنا به سلیقه افراد می تواند کلاسیک، مدرن، فانتزی یا سه بعدی باشد و از نظر طرح محدودیتی وجود ندارد. برای انتخاب مدل کاغذ دیواری، به مقاله های "طرح و مدل کاغذ دیواری" و "هماهنگی کاغذ دیواری و دکوراسیون" مراجعه کنید.


 image کاغذ دیواری

 

image کاغذ دیواری

 

 


چه دیوارهایی مناسب نصب کاغذ دیواری است؟

وقتی تصمیم گرفتید که تنها یک دیوار را کاغذ دیواری بزنید، دیوار باید دیوار اصلی اتاق باشد. چند نمونه دیوار مناسب نصب کاغذ دیواری در زیر آورده شده است:

1-     دیوار پشت تخت خواب

2-     دیوار اصل پشت مبلمان در سالن

3-     دیوار پشت میز نهار خوری

4-     دیوار پشت تلویزیون

5-     دیوار پشت میز کار

image کاغذ دیواری پشت تخت


image کاغذ دیواری پشت تخت

 

 

معایب ترکیب کاغذ دیواری و رنگ

1-     عدم هماهنگی رنگ

با اینکه سعی می شود رنگ زمینه کاغذ دیواری هر چه بیشتر به رنگ دیوار نزدیک باشد، به هر حال اختلاف رنگ مشهود خواهد بود. معمولا در آلبوم های کاغذ دیواری، بعد از هر نمونه کاغذ دیواری طرح دار، یک یا چند نمونه کاغذدیواری ساده که با آن هماهنگ است قرار می دهند. این کاغذ دیواری های ساده که در خود طرح بافت دارند یا متالیک هستند، هماهنگی و هارمونی بی نظیری با نمونه طرح دار آن دارد که به هیچ وجه نمی توان آنرا با رنگ درآورد.

2-     عدم هماهنگی جنس

عدم هماهنگی جنس کاغذ دیواری که پی وی سی است با رنگ دیوار به شدت از زیبایی دکوراسیون می کاهد. به طوری که بعضی اوقات (بخصوص اگر کاغذ دیواری جنس خوبی نداشته باشد) رنگ کامل خیلی بهتر از ترکیب رنگ و کاغذ دیواری دیده می شود.

3-     کم شدن جلوه کاغذ دیواری

یک از جلوه های اصلی کاغذ دیواری هارمونی زیبایی است که در دکوراسیون ایجاد می کند. کاغذ دیواری های ساده کمابیش طرح های ریزی دارد که باعث می شود کاغذ دیواری ساده و طرح دار علاوه بر رنگ، هماهنگی سبک و مدل هم داشته باشد. این جلوه با ترکیب کاغذ دیواری و رنگ از بین می رود. همچنین کاغذ دیواری با مبلمان و پرده نیز هماهنگی دارد که این تناسب به هیچ وجه در رنگ وجود ندارد. چون رنگ صرفا یک پوشش برای دیوار است و هیچ هماهنگی و زیبایی ندارد.

4-     اختلاف سطح در دیوار

کاغذ دیواری باکیفیت سه تا 5 میلیمتر ضخامت دارد. وقتی روی دیوار نصب می شود، 3 تا 5 میلیمتر جلوتر از رنگ قرار می گیرد. گرچه این اختلاف با نگاه کردن از روبرو مشخص نمی شود، وقتی از کنار نگاه کنید، اختلاف ارتفاع به خوبی مشخص می شود و از زیبایی کار می کاهد.

 

با اینکه ترکیب کاغذ دیواری و رنگ به زیبایی کاغذ دیواری کامل نیست، ولی همانطور که گفته شد در بعضی دیوارها در فضاهای خاص به کار می رود و زیباست. به همین دلیل اگر دوست دارید از این ترکیب استفاده کنید، تنها توصیه این است که کاغذ دیواری را مرغوب انتخاب کنید.